Parellin 7 leikkiä

kesältä 2010

Parellin 7 leikkiä
the seven games ovat sinua ja hevosesi varten- että voitte pitää hauskaa yhdessä. Jos pelaat niitä oikeassa järjestyksessä, luot myös perus suhteen hevosesi kanssa niin että hevonen luottaa sinuun ja että voitte yhdessä mennä eteenpäin jokaisessa leikissä. Joten ota esiin mielikuvituksesi, riimu, köysi ja ehkä “porkkana kepin”, niin leikitään!

Leikeissä joissa on painevaiheet, muista pitää yllä myös edellinen vaihe kun siirryt seuraavaan. Esim. Circling Gamessa, muista pitää käsi ylhäällä haluamaasi suuntaan, vaikka siirtyisit käyttämään myös porkkanakeppiä.
#1Friendly game.Tämä leikki näyttää hevosllesi että et käyttäydy kuin peto, että olet ystävällinen ja että sinuun voi luottaa. Sinun täytyy saada hevosen luottamus ja voida koskettaa sitä ystävällisesti joka paikasta. Jos hevonen pelästyy, puolustautuu tai näyttää hapanta namaa niin se näyttää sinulle ettei luota sinuun. Jos hevonen ei hyväksy että kosketat sitä esim. mahan alta niin peränny ja jatka toisesta ruumisosasta niin että voit hitaasti taas yrittää koskettaa mahan alta. Kun saat koskettaa kädellä joka paikkaan niin voit käyttää esineitä – muovipussi, sadetakki, sadevarjo – voit käyttää kaikkea mitä tulee mieleen. Pidä köysi löysällä eikä kiinni sidottuna. Kosketa päätä aina viimeiseksi vaikka tiedät että se hyväksyisi  kosketusta.

#2 Porcupine game. Tämä leikki opettaa hevostasi seuraamaan painetta jokaiseen suntaan (ylös, alas, eteen, taakse, oikealle ja vasemmalle).Anna hevosellesi mahdollisuus reagoida pieneen mahdolliseen paineeseen ennenkuin vähitellen lisäät painetta.
  • Vaihe 1 – Kosketa karvaa (melkein kuin kärpänen)
  • Vaihe 2 – Kosketa ihoa
  • Vaihe 3 – Kosketa lihasta
  • Vaihe 4 – Kosketa luuta

       
Muista palkita pienestäkin reaktiost, ja leiki vähän “friendly game”:iä siinä kohtaa mistä olet juuri painanut . Ottakaa välillä taukoa niin että hevonen saa ajatella mitä te teitte.

#3Driving game
Tässä leikissä opetat hevoselle, että sen sijaan että annat fyysisen paineen (Porcupine Game) niin annat “ehdotuksen” sille että se siirtyisi.
Hevoset pelaavat päivittäin toistensa kanssa. He ajavat katsomalla yhdellä silmällä, liikuttaa korvia, hännän nostamista tai vaikka takajalan nostamista.
Leikki on tarkoitettu leikkiä porcupine leikin jälkeen. Hevosta on ensin opetettava väistämään fyysistä painetta, ennen kuin voi aloittaa henkisellä pehmeällä katseella. On opittava käyttää rytmistä painetta. Hevosella on luonnollisesti taipumus siirtyä pois  nopeasti  liikkuvien kohteiden tai rytmistä painetta, joten tämä peli on melko helppo opettaa hevoselle. Tässäkin pelissä käytetään neljää vaihetta:
Vaihe 1: katsokeskittyneesti ja isolla energialla osaa jonka haluat siirtää,
Vaihe 2: lisää energiaa ja nosta kättäsi tai porkkanakeppiä.
Vaihe 3 : heiluta köyttä/ porkkanakeppiä, tai jos käytät kättasi niin “heiluta” rytmisesti pulssin mukaan
Vaihe 4 : “heiluta” niin että osut hevoseen.

Ota kaikki paineet pois kuun hevonen siirtyy. Seiso “neutraalisesti” = ei mitään energiaa. Jos sinun on pakko mennä neljänteen vaiheeseen niin on tärkeätä että teet ystävyys leikkiä (friendly game) siinä kohtaa missä olet osunut hevoseen. Siksi parelli “raippaa” kutsutaan porkkanakepiksi – se toimii vahvistamiseen ja palkitsemiseen.
#4 Yoyo game
tässä leikissä opetat hevosta perääntymään sinun tieltä suorassa linjassa. Monella hevosella on vain yo eikä yoyo. Eli, joko sillä on erittäin hyvä “drive” ja peruttaa hyvin poispäin, tai sit sillä on erittäin hyvä “draw” ja palaa helposti luoksesi. Leikin tarkoitus on että hevonen voi peruttaa ja palata luoksesi yhtä helposti. Tässä leikissä kaikki siirtymiset jokaiseen askellajiin sisältyvät. Tämä leikki opettaa hevosta saamaan yhtä paljon eteenpäin kuin taaksepäin menoa . Eli että se vaatii yhtä paljon signaaleja saada sitä eteenpäin kuin pysähtymään.
Aloita pitämällä hevosta edessäsi ja pidä köyden päästä kiinni. Aloita ensimmäisellä vaiheella, jolloin heilutat sormea ja pidät keskittynyttä katsetta hevoseen rintaan jonka haluat siirtää. Toisessa vaiheessa heilutat koko kättäsi niin että pieni “signaali” menee  alas köyteen, mutta ei hevoseen saakka, kolmmannessa vaiheessa heilutat koko käsivarttasi kyynärpäästä niin että köysi heiluu siten että “osuu” hevoseen,  neljännessä vaiheessa, heiluta koko käsivarttasi olkapäästä asti, että köydessä on iso liike. Heti kuin hevonen perääntyy tai edes ajattelee taaksepäin, lopeta heiluttamisen ja rentoudu. Ajattele että sinulla on “on” ja “off” nappi . Sinun pitäisi pystyä seisomaan hevosesi edessä ilman että se peruuttaa ja niin että se peruuttaa.
Pyydä hevosta luoksesi niin mene puoliksi kyykkyyn ja vedä vatsasi taaksepäin, voit itse ottaa pari askelta taaksepäin samalla kun varovasti liutat köyttä käsien sisällä. Jos hevonen ei tule niin voit vähän sulkea käsiäsi että paine lisääntyy, mutta muista että heti kun se edes ajattelee eteenpäin niin päästä kaikki paineet.
Vaihe 1 nosta energiaa, heiluta sormea

Vaihe 2 heiluta koko kättä
Vaihe 3 käsivarsi kyynärpäähän
Vaihe 4 koko käsivarsi
Voit myös käyttää porkkanakeppiä:
     

#5
 The circling game
Ensinnkin haluan sanoa että the circling game on ihan eri asia kuin juoksutus!
Circling game opettaa hevosta pitämään vastuun :ei käyttäytyä kuin saaliseläin – olla mentaalisesti, fyysisesti sekä tunteella mukana, pitää suuntaa, pitää askellajia ja katsoa minne kävelee.
Circling game koostuu leikeistä yoyo-, friendly- sekä driving game. Kun peruutat hevosta ulos käytät yoyo-game menetelmää, kun hevonen on peruuttanut niin pitkälle kun haluat, käytät diving game menetelmää kun siirrät hevosen etuosaa, käyttäen vaiheet:
vaihe 1: käännä ylävartaloasi ja näytä kädellä mihin suntaan haluat lähettää (lead it)
vaihe 2:nosta porkkana keppiä (lift it)
vaihe 3: “heiluta” porkkana keppiä (swing it)
vaihe 4: kosketa hevosta (touch it)
Kun hevonen menee ympyrälle sinun täytyy heti mennä neutraaliseen asentoon jolloin vapautat kaiken energiasi hevosesta. Pysy samassa asennossa, äläkä seuraa hevosta ympyrällä, pidä köyttä käsissäsi ja vie se kädestä käteen selkäsi takana. Riipuen mikä Horsenality hevosellasi on, näet että montako askelta hevonen ottaa ennenkuin se haluaa palata luoksesi. Introvertin saat ehkä kulkemaan puol kierrosta, mutta extrovert voi juosta kuinka kauan vaan. Säädä tavoitteesi hevosen energian mukaan, jos sinulla on introvertti, 1 keirros voi alussa olla sopva. Mutta extrovertin kanssa voit alussa mennä jopa 3 kierrosta. Säädä hevosesi mukaan! Ajattele että se on HYVÄ ja toiveajatus että hevonen haluaa sisään luoksesi. Vaikka tavoitteesi oli että se olisi jatkanu ympäri, niin ei haittaa vaikka se tulee luoksesi. Sano hei ja kiitos että se tuli luoksesi, ja lähetä se uudelleen, mutta muista vähän enemmän energiaa silloin. Sitten kuin haluat kutsua hevosta luoksesi teet sen driving gamein avulla ja siirrät hevosen takaosaa, alussa joudut ehkä selventämään heiluttamalla köyttä.
#6 Sideways game


Sideways gamessa hevonen siirtää etu sekä taka osaa samaan aikaan. Aloita tarkistamalla että driving game toimii etu ekä takaosaan. Lopuksi voit sirtää koko hevosta sivulle. Alussa leikkiä voi olla helponpi tehdä aitaa tai seinää vasten, joka jarruttaa niin ettei hevonen kävele eteenpäin.
Leikkiä voi myös leikkiä porqupine game:llä. Muista käyttää kaikki neljää vaihetta!

#7 Squeeze game

Hevoset ovat Klaustrofobisia eläimiä, niin kikkialla missä hevonen voi tuntea olonsa painostuneena, eli kun se kävelee yli, ali, läpi/välillä tai jonkun välineen vierellä niin siitä tulee squeeze game. Traileri on siis yksi pahimmista squeeze game:issa, hevosen pitää kävellä päältä, alle sekä kahden seinän väliin kun se kävelee traileriin.  Tämä leikki auttaa hevosta vähentämään klaustrofobisuutta.
Hevonen voi kävellä yli, ali, päältä, läpi tai välineen vierellä.

Tämä leikki on aika samanlainen kun cirkling game, koska sillä on samat vaiheet. Mutta lähettäminen tapahtuu niin että hevosella on etäisyys pelottavaan esineeseen. Sitten on hevosen vastuulla tulemaan palottavan esineen ohi, kun hevonen on tullu ohi käsketään häntä kääntymään. Kaikki vaiheet on samat kun cirklinga gamessa, paitsi että tämä tapahtuu puolikuun muodossa.

Jos hevonen ei ensin suostu menemään pelottavan asian ohi, älä pakota sitä. Hevonen voi pysähtyä esineen eteen tai viereen. Tässä vaiheessa on tärkeää olla painostamatta hevosta. Se ensin laittaa päänsä esineen yli tai ohi, sen jälkeen kaulansa, sen jälkeen EHKÄ jalkansa. Mikäli hevonen ei ohita asiaa kohtuullisessa ajassa, voit koittaa muuttaa suuntaa. Jatka tätä niin kauan että hevonen suostuu menemään esineen ohi tai yli, ja jatka Squeese Gamea. Muista, ”Head, Neck, then maybe the feet.”


esim.

Tekstin on oikolukenu http://elaimenehdoilla.blogspot.fi/